حضرت آيت الله خامنه اي در جلسه اي که جمعه شب با حضور معاون اول رئيس جمهور، اعضاي هيأت دولت، استاندار کردستان، نماينده ولي فقيه در منطقه کردستان، نمايندگان مردم استان در مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي و مسئولان دستگاههاي مختلف کشوري و استاني برگزار شد، پيگيري جدي و اجراي کامل طرحهاي مصوب براي بهبود وضع استان کردستان و شتاب بخشيدن به توسعه اين استان را بسيار مهم و ضروري خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين جلسه که در پي نشستهاي مختلف کارشناسي مسئولان اجرايي و استاني تشکيل شده بود، انتظار مردم را براي تحقق کامل طرحهاي مصوب يادآوري و تأکيد کردند: بگونه اي برنامه ريزي کنيد که همه اين طرحها بدون استثنا، با سرعت لازم و صددرصد اجرا شود و مردم مؤمن و صميمي استان کردستان در مدت زمان معقول، آثار عملي آنها را مشاهده کنند.
ايشان استعدادها و امکانات طبيعي استان کردستان را، زمينه هاي مناسبي براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال مولد دانستند و افزودند: برخي از ظرفيتهاي طبيعي منطقه، مي تواند بخش تجارت و صادرات استان را فعال تر کند.
حضرت آيت الله خامنه اي، پرورش استعدادهاي برجسته جوانان منطقه کردستان را منبع و منشاي قابل تکيه اي براي پيشرفت استان خواندند و افزودند: اين استان، منطقه اي استعداد خيز است و لازم است با حمايت از نخبگان و استعدادهاي خوب آن، توجه نظام اسلامي به نخبه پروري در مناطق مختلف کشور از جمله منطقه کردي را ملموس تر کرد.
ايشان با اشاره به امنيت خوب موجود در استان افزودند: ضمن هوشياري در مقابل استمرار تحريکات و توطئه هاي دشمنان، امنيت استان را هرچه پايدارتر و عميق تر کنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي مردم مؤمن، غيور و وفادار استان کردستان را، همچون هميشه آماده فداکاري و ايثار در دفاع از نظام اسلامي و ايران بزرگ دانستند و خاطرنشان کردند: در همه زمينه ها به اين مردم با فرهنگ و دلبسته ي به نظام تکيه کنيد.
رهبر انقلاب اسلامي، فعاليت جدي شوراي توسعه غرب کشور را، ضروري برشمردند و افزودند: لازم است اين شورا با همه جانبه نگري، توجه کامل به واقعيات و استفاده از نمايندگان مردم منطقه در مجلس شوراي اسلامي، بطور مستمر درباره حل مشکلات و تسريع در پيشرفت استان تصميم گيري و تصميمات را با جديت پيگيري کند.
ايشان با تشکر از استاندار فعال کردستان، کارهاي انجام شده دولت نهم را در اين استان، حقيقتاً درخور تحسين و تقدير دانستند و افزودند: البته کارهاي فراواني وجود دارد و مردم استان نيز توقعات زيادي دارند که با توجه به محدوديت منابع مالي، بايد با استمرار «کار بيوقفه و تلاش خستگي ناپذير» و ادامه پيگيريهاي مجدانه، فاصله واقعيتها را با توقعات، هر روز کمتر کرد تا مردم خوب اين منطقه شاهد توسعه و پيشرفت سريعتر استان باشند.
در اين جلسه آقاي داودي معاون اول رئيس جمهور در گزارشي از تصميمات و طرحهاي تصويب شده براي جبران عقب ماندگيها و شتاب بخشيدن به توسعه استان کردستان اعلام کرد: تلاش مي شود با سرمايه گذاري بيشتر در بخش صنعت و کشاورزي نوعي توازن ميان بخشهاي مختلف استان ايجاد شود.
گسترش امکانات دانشگاهي و خوابگاههاي دانشجويي، توسعه دانشگاه پيام نور – تکميل بيمارستان 540 تختخوابي – گازرساني به 400 روستا – تأمين آب آشاميدني شمار بيشتري از روستاها – اعطاء تسهيلات بانکي براي متقاضيان ماشينهاي کشاورزي – توسعه امکانات و برنامه هاي صدا و سيما – احداث کارخانه توليد قطعات مسکن پيش ساخته – تصميم گيري درباره تسريع در روند تخصيص ارز مورد نياز پتروشيمي کردستان و اجراي طرحهاي اشتغال زا، از جمله مصوباتي بود که معاون اول رئيس جمهور در سخنان خود به آنها اشاره کرد.
در اين جلسه آقاي نوذري وزير نفت اعلام کرد: 98 درصد جمعيت شهري و 180 روستاي استان از نعمت گاز برخوردارند که تا پايان امسال مردم 100 روستاي ديگر از گاز بهره مند مي شوند.
آقاي محرابيان وزير صنايع و معادن هم با اشاره به رشد شاخص هاي مختلف استان گفت: با توجه به عقب ماندگيهاي استان، نياز فراواني به سرمايه گذاري وجود دارد.
وزير صنايع افزود: مبلغ 500 ميليارد تومان تسهيلات با نرخ دو درصد براي توسعه صنعتي استان در نظر گرفته شده است.
آقاي فتاح وزير نيرو هم در گزارشي متوسط بارندگي در استان کردستان را 2 برابر متوسط کشور اعلام کرد و گفت: 11 سد در استان در حال احداث و 20 سد هم در حال مطالعه است ضمن آنکه در دو سال آينده ظرفيت 640 مگاواتي نيروگاه سنندج به هزار مگاوات افزايش مي يابد و زيرساختهاي توسعه استان آماده تر مي شود.
آقاي بهبهاني وزير راه و ترابري هم در اين جلسه از طرحهاي مهم ريلي و راهسازي در غرب کشور از جمله روند اجراي راه آهن تهران – همدان – سنندج، و جاده هاي «سنندج – مريوان»، «همدان – بيجار» و همدان - سنندج گزارش داد.
در ادامه جلسه آقاي واعظ زاده معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با اشاره به راه اندازي دفتر بنياد ملي نخبگان در آينده اي نزديک در سنندج گفت: بزودي نمايشگاه دستاوردهاي ابداعي و ابتکاري در استان برگزار خواهد شد تا تعداد بيشتري از نخبگان و استعدادهاي جوان استان شناسايي و مورد حمايت قرار گيرند.
آقاي زاهدي وزير علوم هم در زمينه جذب نخبگان، از راه اندازي پارک علم و فناوري و افزايش رشته هاي دکتري و کارشناسي ارشد و نيز راه اندازي واحدهاي دانشگاهي در چهار شهر خبر داد.
آقاي مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به افزايش قابل توجه سفرهاي نوروزي به کردستان گفت: افزايش نگاه مثبت و فرهنگي به کردستان، امکان استفاده بيشتر از ظرفيتهاي طبيعي و گردشگري را براي اشتغال آفريني و توسعه استان فراهم مي کند.
در اين جلسه آقاي مخبر رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام از بررسي طرحهايي با اعتبار 150 ميليارد تومان و نماينده بنياد مستضعفان از مطالعه و تلاش براي اجراي 4 طرح عمراني از جمله ساخت نيروگاه و احداث هتل 3 ستاره خبر دادند.
در ادامه جلسه سردار سرلشکر جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به امنيت خوب استان کردستان گفت: تلاش مي کنيم امنيت موجود را با تکيه بر مردم مؤمن و وفادار استان کاملاً پايدار کنيم.
سرتيپ نجار وزير دفاع هم در ادامه جلسه اعلام کرد تا پايان امسال، پاکسازي استان کردستان از مين هاي برجاي مانده پايان مي يابد.
استاندار کردستان نيز گزارش کوتاهي از فعاليتهاي انجام شده براي توسعه استان بيان کرد.
آقاي شعباني نماينده «سنندج، ديواندره و کامياران» و آقاي محمدي نماينده «مريوان و سروآباد» هم در سخنان کوتاهي، لزوم سرمايه گذاري بيشتر و توجه به صنايع تبديلي استان را خاطرنشان کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا